Sunday, December 7, 2008

Selamat Hari Raya Aidiladha


Assalamualaikum semua ~

Esok kite akan menyambut Hari Raya Aidilahda, Sempena hari yang mulia ini saya ingin mengucapkan Selamat Hari raya Aidiladha kepada semua pelayar blog yang dikasihi. Mudah-mudahan sempena keberkatan Eiduladha ini akan membawa kita kesedaran yang mendalam dalam pengorbanan kea rah kebaikan dan kesejahteraan hidup untuk semua. Dalam kesempatan ini terdetik pula dihati ini untuk sama-sama berkongsi cerita mengenai pasal pengorbanan Nabi Ibrahim a.s untuk menyembelih anak beliau iaitu Nabi Ismail a.s, yg mane dari kisah inilah kita orang Islam pun menyembelih lembu/kambing/unta/whatsoever sebagai korban di hari raya ini~ (aku tau ramai dah tau tapi aku nak citer gak! huhu)

Ada banyak pengorbanan sebenarnya, contohnya pasal dia pecah2kan berhala tu semua, pastu api jadi sejuk semua,.. banyak! tapi, saya nak cerita pasal Nabi Ibrahim a.s sembelih Nabi Ismail a.s yang tak lekang dek bualan semasa aidiladha.

Okay semua, begini kisahnya.
Nabi Ibrahim a.s ade seorang isteri bernama Siti Hajar. mereka hidup bahagia berdua. tapi, diorang takde anak. bertahun-tahun kahwin tapi takde anak. diorang berase sangat inginkan cahaye mate~ oleh itu Nabi Ibrahim pun berdoa kepada Allah SWT supaya dikurniakan seorang anak yang soleh.. dan akhirnya, masa Nabi berumur 86 tahun, dia dapat anak lelaki iaitu Nabi Ismail a.s.. mereka berasa sangat bersyukur..


Kemudian, Nabi Ibrahim a.s dapat perintah daripada Allah SWT supaya tinggalkan isteri dia, Siti Hajar dan anak kesayangan dia, Nabi Ismail a.s kat sebuah gurun pasir yang tandus. Dah la baru dapat anak, pastu kene tinggalkan isteri dengan anak kt gurun pasir pulak.. T_T tapi demi cinta kepada Allah SWT, Nabi Ibrahim a.s buat jugak..(asalnya kat tempat isteri ngan anak dia ditinggalkan tu xde air dan xde orang duduk. pastu wujud punca air zam-zam. dan lama-kelamaan, ramai orang duk kt sekitar tmpt air zam-zam dan buat perkampungan.. so isteri ngn anak nabi tidak kesunyian lagi.. yey) Setelah sekian lama berpisah, akhirnya, Nabi Ibrahim a.s bertemu balik dengan isteri dan anak dia. gembira sangat. yela, sbb satu-satunya anak yg dia ada. time tu Nabi Ismail a.s dh besar. dan satu hari, Nabi Ibrahim dpt wahyu daripada Allah SWT supaya menyembelih anak kesayangannya itu pulak..dengan berat hati, Nabi Ibrahim a.s pun jalankan perintah Allah SWT. dan Nabi Ismail a.s pun rehda jugak. Dengan linangan air mata. Nabi Ibrahim pun meletakkan pisau yang tajam di leher anaknya… Bersiap untuk melakukan segalanya demi pembuktian cintanya pada Allah SWT…Bersiap untuk menyembelih leher puteranya yang begitu ia cinta, demi cinta sejatinya..
Dan saat itulah, ketika Nabi Ibrahim membuktikan bahawa bagi dirinya, keinginan Allah adalah segalanya..Allah menukarkan Nabi Ismail dengan seekor kambing..
-tammat-
————————————————————–
Apa yang Allah SWT nak tunjukkan melalui kisah ni? apa pengajaran yang kite bleh ambik?
sebenanarnye, bukan darah Nabi Ismail a.s yg Allah SWT nak.. bukan ketakutan Siti Hajar dan Nabi Ibrahim a.s.. bukan.. bukan.. tapi

1 comment:

Miss Jaz said...

salam takpe..bertambah pahala bercerita benda2 yg elok..walau pun ada yg dah tau,tapi apa salahnyer mengingatkan kembali...mungkin ada juga yg terlupa..thanks..semoga semangat pengorbanan akan terus terpahat dalam diri kita..insyaAllah..